Voetklachten

Voetklachten omvatten klachten in de enkel, hiel, voetboog en de tenen. Klachten kunnen op verschillende manieren ontstaan, zoals een aangeboren standsverandering, overbelasting, artrose, een trauma of overgewicht. De meest voorkomende voetklachten zijn:

Bij een achillespeesontsteking is de pees die de hiel met de kuitspier verbind ontstoken. De klacht is meestal het gevolg van overbelasting en komt meer voor bij springsporters (basketbal, atletiek, hardlopen, volleybal). Ook standsveranderingen van de voet of het been en het normale proces van verouderen kan een rol spelen.

De klacht kenmerkt zich door pijnklachten rondom de hiel, welke door kan trekken over de voetzool, of in de kuit. In sommige gevallen is er ook sprake van zwelling, roodheid of een warm gevoel van de pees.

Behandeling kan afhankelijk van de ernst en de door van de klachten bestaan uit belastings-/rustadviezen, rek-/krachtoefeningen van de been- en voetspieren. Aanpassingen in schoeisel of de zool. Hierbij wordt vaak de samenwerking met een podotherapeut gezocht.

Fasciitis plantaris is een ontsteking van de peesplaat onder de voet en wordt gekenmerkt door een pijnlijke sensatie onder de hiel. De pijnklachten kunnen over de voetzool uitstralen naar de tenen. Fasciitis plantaris leidt o.a. tot klachten bij (hard)lopen, springen of langdurig staan. Vaak geeft juist de aanzet tot gaan bewegen de meeste klachten. Een fasciitis plantaris kan ontstaan als gevolg van overbelasting, artrose, standsveranderingen of overgewicht.

Behandeling bestaat uit adviezen i.r.t. belasten en rustmomenten, het verbeteren van de beweeglijkheid van de voet en het trainen en rekken van de voet- en beenspieren.

Bij een hallux valgus is sprake van een standsverandering van de grote teen. Hierdoor ontstaan een drukpunt aan de buitenkant van de teen, die op termijn vaak dik, rood en pijnlijk wordt.

Behandeling bestaat uit het verbeteren van de beweeglijkheid van de teen, rekoefeningen, aanpassingen in schoeisel of het gebruik van een hulpmiddel (brace). In sommige gevallen kan gekozen worden voor een operatie waarbij de stand van de teen gecorrigeerd wordt.

Bij een platvoet is sprake van een afvlakking van de voetboog. Hierdoor zakt de voet naar binnen is en wordt het steunvlak van de voet op de grond groter. Platvoeten komen veel voor, maar geven meestal geen klachten.

Behandeling bestaat uit het verbeteren van de beweeglijkheid van de voet, rekoefeningen van de spieren in de voet en het onderbeen en advies over aanpassingen aan de voetzool. Hierbij wordt vaak de samenwerking met een podotherapeut gezocht.

Bij een hielspoor is er sprake van een verkalking van de peesplaat onder de voet. Deze peesplaat houdt de voetboog onder spanning. De klachten zijn vaak een gevolg van overbelasting, waarbij overgewicht en roken risicofactoren zijn. Een hielspoor leidt vaak tot een fasciitis plantaris.

Behandeling bestaat uit het verbeteren van de beweeglijkheid van de voet, rek- en massage-oefeningen van de voetzool.

Weet je niet waar je moet beginnen? Bel even met Fysiotherapie Leonardus. Wij denken graag met je mee.

Start vandaag nog met je herstel

Onze fysio- en ergotherapeuten helpen je snel je klachten te verminderen. Dus waar wacht je nog op?

Fysiotherapie in Helmond