Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden Fysiotherapie Fysiofitness
Algemene Voorwaarden van “Fysiotherapie Fysiofitness B.V.”, hierna te noemen: ‘’Praktijk’’, gevestigd te Wethouder Ebbenlaan 131, 5701 AH, Helmond en geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 52641988 met behandellocaties onder label ‘’STADS’’ op de Geldropseweg 28, 5611 SJ te Eindhoven en Reeshofweg 40, 5036 BK te Tilburg.
De Algemene Voorwaarden zijn onder hetzelfde nummer bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd. Uitsluitend deze algemene voorwaarden gelden. Afwijkende voorwaarden worden niet geaccepteerd.
Praktijk behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden voor de toekomst te wijzigen. Wijzigingen in de algemene voorwaarden zijn pas van kracht nadat deze duidelijk door praktijk zijn bekendgemaakt.
Indien een bepaling van deze Algemene Voorwaarden ongeldig blijkt te zijn door de toepassing van wet, regelgeving of een definitieve beslissing van een bevoegde rechtbank, zullen alle overige bepalingen van de Algemene Voorwaarden volledig van kracht blijven.
Praktijk streeft ernaar om u binnen drie werkdagen een tijdsslot voor een eerste afspraak aan te bieden. Praktijk hanteert in principe geen wachtlijst. Bij uw eerste afspraak dient u zich te kunnen legitimeren.
Indien de behandelend fysiotherapeut tijdens de intake vaststelt dat er geen indicatie voor fysiotherapie is, wordt u verwezen naar uw huisarts.
Indien het voor het behandelproces noodzakelijk is, kan de behandelend fysiotherapeut, mits daar toestemming voor gegeven is, aanvullende informatie opvragen bij uw huisarts.
De eerste afspraak gebruikt de fysiotherapeut om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van uw klachten. Dit gebeurt door middel van het stellen van vragen en een lichamelijk onderzoek. Daarna stelt de fysiotherapeut samen met u een behandelplan op.
De privacy van uw gegevens wordt gewaarborgd volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP).
Er wordt gehandeld conform de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO).
Artikel 1. Algemeen
Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst gesloten tussen Praktijk en een cliënt.
De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Praktijk, voor de uitvoering waarvan door Praktijk derden dienen te worden betrokken.
Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
Artikel 2. Behandelproces
De overeenkomst tussen Praktijk en de cliënt wordt aangegaan voor de duur van de behandeling.
Praktijk zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren; op Praktijk rust een inspanningsverbintenis te behandelen op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
Cliënt zorgt ervoor dat alle gegevens, die redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor een goede uitvoering van de behandeling, tijdig aan Praktijk worden medegedeeld.
Praktijk heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
Indien door Praktijk of door Praktijk ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de cliënt of een door de cliënt aangewezen locatie, draagt de cliënt kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
Afspraken die niet kunnen worden nagekomen, dienen door cliënt uiterlijk 24 uur voor de behandeling – weekenddagen niet meegeteld – te worden afgezegd. Zowel telefonisch – ook via een voicemail bericht – of per mail kan een afspraak geannuleerd worden. Bij het niet annuleren of bij annulering binnen 24 uur voor de afspraak behoudt Praktijk zich het recht voor de gereserveerde tijd in rekening te brengen conform praktijktarieven. Praktijktarieven zijn op alle locaties, alsmede op de websites te vinden.
Artikel 3. Betaling en incassokosten
De declaratie wordt rechtstreeks aan uw zorgverzekeraar gestuurd.
Indien blijkt dat u niet of onvoldoende verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de facturen naar u gestuurd. Facturen dienen binnen 7 dagen na factuurdatum voldaan te worden op een door Praktijk aan te geven wijze en in de valuta waarin is gefactureerd. Praktijk is gerechtigd om periodiek te factureren.
Indien de cliënt in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de cliënt van rechtswege in verzuim. De cliënt ontvangt een herinnering gevolgd door een aanmaningsbrief. De cliënt heeft na vanaf de dag dat deze brief is bezorgd, 14 dagen de tijd om alsnog het verschuldigde bedrag te betalen.
Indien de cliënt na bovenstaande 14 dagen nog steeds in verzuim verkeert, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de cliënt. De buitengerechtelijke kosten bedragen minimaal 15% van de hoofdsom of het restant daarvan, vermeerderd met de wettelijke rente, met een minimum van € 40 excl. BTW.
Indien Praktijk echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren en de cliënt een zakelijke cliënt is, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de cliënt worden verhaald. De cliënt is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
Artikel 4. Aansprakelijkheid
Praktijk is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Praktijk is uitgegaan van door of namens de cliënt verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. Praktijk is evenmin aansprakelijk als adviezen niet of onjuist worden opgevolgd.
Indien Praktijk aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Praktijk beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
Praktijk is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
Praktijk is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de kwaliteit en samenstelling van de door haar geadviseerde artikelen, supplementen en/of medicijnen. De leverancier van deze artikelen, supplementen en/of medicijnen, is hiervoor verantwoordelijk. Praktijk zal zover het in haar vermogen ligt meewerken aan de juiste afhandeling van een klacht over de geadviseerde artikelen, supplementen en/of medicijnen.
De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Praktijk.
Artikel 5. Privacy
Praktijk zal alle informatie betreffende de cliënt die zij verkrijgt bij de uitvoering van de behandeling vertrouwelijk behandelen en deze informatie niet aan derden ter hand stellen, behoudens voor zover Praktijk daartoe verplicht is of toestemming heeft verkregen.
Artikel 6. Beëindiging overeenkomst
Tenzij anders is bepaald, wordt de overeenkomst aangegaan voor de duur van de behandeling.
Ieder der partijen is, onverminderd het recht op vergoeding van kosten, schade en rente, gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst met onmiddellijke ingang bij aangetekende brief te ontbinden indien;
– de wederpartij één of meer van haar verplichtingen niet is nagekomen en nalatig is aan haar verplichtingen te voldoen binnen een aan haar bij aangetekende brief voor nakoming gestelde termijn, tenzij de tekortkoming(en) van dusdanige geringe betekenis is (zijn) dat deze in redelijkheid geen ontbinding rechtvaardigen.
– voor de wederpartij faillissement of surseance van betaling wordt aangevraagd of verleend, dan wel maatregelen worden getroffen
Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Praktijk, zal Praktijk in overleg met de cliënt zorg dragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de cliënt toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Praktijk extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de cliënt in rekening gebracht. De cliënt is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij Praktijk anders aangeeft.
Artikel 7. Vrijwaring
De cliënt vrijwaart Praktijk voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Praktijk toerekenbaar is. Indien Praktijk uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de cliënt gehouden Praktijk zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de cliënt in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Praktijk, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Praktijk en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de cliënt.
Artikel 8. Toepasselijk recht en geschillen
Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Praktijk partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
De rechtbank is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel 9. Klachten
Praktijk streeft voortdurend naar verbetering van haar dienstverlening. Ideeën en/of opmerkingen kunnen met medewerkers van Praktijk gedeeld worden.
Wanneer u niet tevreden bent over de praktijk of over één van onze medewerkers, dan kunt u dit aangeven bij uw fysiotherapeut of u kunt een klacht melden. U kunt dit direct met de betrokken fysiotherapeut bespreken of u kunt de eigenaar/vestigingsmanager hierover aanspreken.
Wanneer u volgens de officiële weg een klacht in wilt dienen, gaat dit volgens de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector.
U kunt uw klacht tevens indienen via de beroepsorganisatie voor fysiotherapeuten, het KNGF. Nadere informatie hierover treft u hier aan: