Achillespeesklachten

Wat zijn achillespeesklachten?

Bij achillespeesklachten ervaar je pijn in de pees die net boven je hielbeen (je hak) loopt. Achillespeesklachten zijn een van de meest voorkomende klachten tijdens wandelen of hardlopen. De klachten ontstaan vaak geleidelijk als gevolg van langdurige overbelasting.

Wat voor klachten heb je bij achillespeesklachten?

Je voelt je pijn bij de aanhechting van de achillespees op je hiel of juist net boven je hiel. Vaak is die plek ook iets dikker. Druk op je hiel (bijvoorbeeld door je schoen) doet pijn.

De pijn is vaak het ergst als je gaat bewegen. Zo zijn de eerste stappen die je in de ochtend zet vaak vervelend. De klachten belemmeren vaak bij wandelen, hardlopen of sporten. Vaak wordt de pijn tijdens het sporten even minder, daarna juist erger.

Achillespeesklachten herstellen vaak moeizaam.

Hoe ziet de behandeling bij achillespeesklachten eruit?

Bij de behandeling bij achillespeesklachten probeer je samen met een (sport)fysiotherapeut om de pees stapsgewijs belastbaarder te maken. De truc is om dit te doen zonder dat er opnieuw momenten van overbelasting plaatsvinden. Dit doen we met een combinatie van behandelingen op de behandelbank, oefeningen in de fitnessruimte en een huiswerkprogramma. Ook is het belangrijk om te zorgen dat je hele been ”goed” beweegt. Er wordt daarom ook gekeken naar de bewegingen van het enkel-, knie- en heupgewricht.