Nekklachten

Wat zijn nekklachten?

Bij nekklachten kun je pijnklachten hebben in het gebied tussen je schedelrand en de bovenkant van je schouderbladen. Nekklachten kunnen gepaard gaan met klachten in de schouder, arm of je hoofd. Naast nekpijn kun je ook last hebben van een bewegingsbeperking in je nek of schouders, een stram gevoel of duizeligheid.

Komt nekpijn vaak voor?

Nekpijn is na lage rugpijn en schouderklachten de meest voorkomende klacht van het bewegingsapparaat in Nederland. Twee op de drie mensen heeft in zijn of haar leven wel eens last van nekpijn.

Wat is de oorzaak van mijn nekklachten?

In het overgrote deel van de gevallen is er bij nekklachten gelukkig geen sprake van een beschadiging en is er sprake van pijnklachten afkomstig door overbelaste spieren of gewrichten. We spreken dan van a-specifieke nekklachten. Bij specifieke nekklachten is er sprake van een aantoonbare oorzaak voor de pijnklachten zoals een hernia of artrose. Maar geen zorgen; zelfs in die gevallen is de prognose vaak gunstig. Nekklachten kunnen ook ontstaan door bijvoorbeeld een val of ongeluk. Ook dan is er in de meeste gevallen geen sprake van een beschadiging maar eerder van een ‘kneuzing’. Daarnaast zien we in de praktijk vaak dat nekklachten ook te maken kunnen hebben met spanning of houding (of eerder; een gebrek aan beweging).

Wat kan ik verwachten bij nekklachten?

Ook al zijn ze vaak onschuldig in aard, nekklachten kunnen soms best hardnekkig zijn. In de meeste gevallen nemen de pijn en beperkingen geleidelijk af in de loop van een aantal weken. Blijven de nekklachten aanhouden na ongeveer zes weken? Dan is het raadzaam om contact op te nemen met je fysiotherapeut.

Hoe kom je van nekklachten af?

Een fysiotherapeut of manueeltherapeut kan je op verschillende manieren helpen om het herstel van je nekpijn in goede banen te leiden, zodat je weer zonder pijn en beperkingen kunt bewegen. Door een inventarisatie te maken van alle factoren die mogelijk een negatieve invloed hebben op het herstel kunnen we er ook bij aanhoudende klachten voor zorgen dat het herstel weer in goede banen wordt geleid. Denk bij deze factoren bijvoorbeeld aan de manier waarop je met je nek beweegt, hoeveel spanning of stress je hebt en hoe de balans is in zitten en bewegen op een dag.