Wat is COPD?

COPD is een longziekte waarbij schade in je longen maakt dat je minder zuurstof hebt en ademen moeilijker gaat. Dit kan gepaard gaan met het ophoesten van slijm, benauwdheid, vermoeidheid, vermindering van conditie en het verslechteren van je gemoedstoestand. Normale dingen zoals traplopen, boodschappen doen of je aankleden kosten hierdoor meer moeite. De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Long Ziekte).

Komt COPD vaak voor?

In Nederland hebben zo’n 600.000 mensen COPD.  COPD komt meestal voor op oudere leeftijd.

Wat is de oorzaak van COPD?

In ruim dan 80% van de gevallen is roken de hoofdoorzaak van COPD. Blootstelling aan andere schadelijke gassen of stoffen (fijnstof, rook, dampen van chemische stoffen, etc) kan ook bijdragen aan het ontstaan van COPD. De kans om COPD te krijgen is voor een deel erfelijk bepaald.

Hoe ziet de behandeling van COPD eruit?

De behandeling van COPD is gericht op het verminderen van de symptomen die het met zich meebrengt. Helaas is het niet mogelijk de oorzaak weg te halen.

De behandeling van COPD door een longfysiotherapeut bestaat uit een intensieve periode van begeleiding gericht op:

•  het trainen van de conditie en spierkracht;
  •  oefeningen die helpen om in het dagelijks leven actiever te worden, en/of;
  •  oefeningen om beter te kunnen ademhalen,
  • Coaching gericht op het verbeteren van de algehele leefstijl.

Tijdens de behandelingen kijken we hoe je ook ná de behandeling actief kunt blijven. 2-3x per jaar kijk je samen met de fysiotherapeut hoe het gaat. Bij een terugval na en longaanval kan het zijn dat therapie weer tijdelijk hervat wordt. Soms komt het ook voor dat iemand niet in staat is om zelfstandig actief te blijven. Er kan dan gekeken worden of langdurige begeleiding geïndiceerd is.