Frozen shoulder

Wat is een frozen shoulder?

Rondom je schoudergewricht zit een kapsel. Wanneer dit kapsel ontstoken raakt, wordt het dikker en gaat het verkleven. Hierdoor ontstaat pijn en neemt de beweeglijkheid van de schouder af.

Wat is de oorzaak van een frozen shoulder?

De daadwerkelijke oorzaak van een frozen shoulder is onbekend. Wel zijn er factoren bekend die de kans verhogen om een frozen shoulder te krijgen.

•  Langdurige immobiliatie van de schouder
  •  Na een blessure of verwonding van de schouder door een ongeval of operatie.
  •   Overbelasting.
  •  De aanwezigheid van o.a. diabetes (suikerziekte), een schildklieraandoeningen, een beroerte, hart- of long aandoeningen, de ziekte van Parkinson.

Hoe ziet de behandeling bij een frozen shoulder eruit?

Een Frozen shoulder zal uiteindelijk vanzelf genezen. De fysiotherapeutische behandeling is gericht op pijndemping en het mobiliseren (verbeteren van de beweeglijkheid) van de schouder. In sommige gevallen kan een corticosteroïden-injectie of operatie overwogen worden.

Hoe ziet het herstel bij een frozen shoulder eruit?

De klachten ontwikkelen zich meestal tussen het 40e en 60e levensjaar. De klachten ontstaan geleidelijk en doorlopen 3 fases. Herstel treedt normaal spontaan op en kan 18 tot 63 maanden duren.

Fase 1: “Freezing fase” (bevriezende fase)

Deze fase duurt 2 tot 9 maanden. De pijnklachten staat op de voorgrond en de stijfheid neemt toe. Slapen gaat vaak moeizaam door de pijnklachten.

Fase 2: ‘Frozen fase’ (bevroren fase)

Deze fase duurt 4 tot 12 maanden. De pijnklachten nemen geleidelijk af, maar de stijfheid houdt aan. De pijn treedt steeds ‘’later’’ in de beweging op.

Fase 3: ‘Thawing fase’ (ontdooiende fase)

Deze fase duurt 12 tot 42 maanden. De pijnklachten zullen langzaam verdwijnen en de beweeglijkheid zal toe nemen tot (bijna) het normale niveau.

Weet je niet waar je moet beginnen? Bel even met Fysiotherapie Leonardus. Wij denken graag met je mee.

Start vandaag nog met je herstel

Onze fysio- en ergotherapeuten helpen je snel je klachten te verminderen. Dus waar wacht je nog op?

Fysiotherapie in Helmond